Bench Marking یا B.M که در فارسی به آن الگو پذیری از بهترین ها و محک زنی رقابتی و ارزیابی مقایسه ای گفته شده است عبارتست از :
مقایسه و ارزیابی خود با دیگران به منظور کشف تجربیات و راه و روشهای برتر دیگران و به کارگیری و اقتباس آنها برای پر کردن فاصله موجود بین خود با دیگران.
B.M یک فرآیند پژوهشی مستمر است که سازمان را بسوی ترقی و توسعه در مقایسه با رقبا سوق می دهد و تمایل به یادگیری روشهای بهتر و انگیزه کمال طلبی و برتری جویی را در انسان که پیوسته به دنبال بهترین فرصت وضعیت و رسیدن به بالاترین حد کمال و قله های رشد و تکامل است ارضاء می کند.
این کار با کسب مزایا و نقاط ضعف محصولات رقبا از طریق تجزیه و تحلیل آنها و مقایسه کالاها و خدمات سازمان با آنها و اطلاع مداوم از وضعیت بازار و کیفیت و کمیت محصولات رقبا و همچنین آگاهی از سیستم ها و روشهای اجرایی آنها انجام می شود. با این کار ضمن اینکه یک سازمان از مزیتها و ویژگی های برتر رقبا الگو برداری می کند بلکه تلاش می نماید که با اقتباس خصوصیات و رفتار و جنبه های کالاهای خوب رقبا خود را به وضعیت بهتری نسبت به آنها برساند.